Landelijk VVD-Congres in Leeuwarden

Aanstaande vrijdag en zaterdag vindt het landelijk congres van de VVD plaats in Leeuwarden. Het congres staat in het teken van de waarden van Nederland. Wat zijn die Nederlandse ononderhandelbare waarden waar wij in Nederland voor staan? Deze vraag zal centraal staan tijdens het Voorjaarscongres in Leeuwarden. Er zullen tijdens het congres onder andere speeches zijn van Minister-President Rutte en fractievoorzitter Halbe Zijlstra.

De Friese VVD is er trots op dat het landelijke VVD congres dit jaar in Fryslân wordt gehouden. “We kunnen de leden en bestuurders die vanuit het hele land komen natuurlijk niet naar huis laten gaan zonder ze een goede indruk te geven van onze prachtige provincie”, aldus Serge Hollander, fractievoorzitter van de VVD in Leeuwarden. Op ons verzoek is er op zaterdagochtend dan ook een Fries half uurtje ingeruimd. Dit is uniek voor VVD congressen. Tijdens dit Friese half uurtje staat de Culturele Hoofdstad centraal. We beginnen met de promofilm van de Culturele Hoofdstad.  Daarna zal Europarlementariër Jan Huitema in gesprek gaan met John Bonnema,  de zakelijk directeur van de culturele hoofdstad.  Tijdens het half uur nodigen we de aanwezigen uit om in ieder geval in 2018 terug te komen en dan weer een bezoek te brengen aan Leeuwarden en de provincie Fryslân.

De Statenfractie van de VVD zal de leden op beide dagen verwelkomen op Friese paarden; ook wel ‘It Swarte Goud’ genoemd. Het Friese paard is het oudste inlandse raspaard van Nederland. Het is fier, sterk, vriendelijk, intelligent, levendig, trouw maar bovenal immens populair. “Om onze Friese trots te laten zien hoeven we het letterlijk en figuurlijk alleen maar van stal te halen”, aldus Avine Fokkens, fractievoorzitter VVD Fryslân. Door de leden en onze Minister-President te verwelkomen op Friese paarden willen we laten zien dat Fryslân, naast melk en water, nog heel veel meer te bieden heeft. Het Friese paard is een zwaar onderschat exportproduct van Nederland. Alleen in Mexico is al een markt van 100 miljoen dollar, waarbij zo’n 90% van de verkochte Friese paarden van Nederlandse fokkers afkomstig is. Naast Mexico wordt het Friese paard ook volop geëxporteerd naar landen als Zuid-Afrika, Rusland en China. Het provinciebestuur moet de Friese fokkers van de Friese paarden dan ook betrekken bij de handelsmissies naar het buitenland. De VVD ziet voor Nederland en Fryslân nog grote economische kansen in de export. Ons ´swarte goud´ is hiervan misschien wel het mooiste voorbeeld!.

Ook de koffietruck van de VVD zal dit weekend in Leeuwarden zijn. Met de koffietruck gaat de VVD er onder het mom van ‘Bakkie doen!’  op uit om met een ieder in gesprek te gaan. Een ‘bakkie doen’ is een oer-Hollandse uitdrukking om even bij te praten of van gedachten te wisselen maar ook om te vragen hoe het nu echt met je gaat. Dat is belangrijk, wij willen weten wat Nederland bezighoudt. Daarom gaan wij met een echte coffee truck het komende jaar heel Nederland door. Onze rijdende koffiebar staat op 21 mei bij de Waag aan de Nieuwestad in Leeuwarden.